Supertrio Chic

De gitarist Nile Rodgers en basgitarist Bernard Edwards ontmoetten elkaar in 1970. Al snel vormden ze een rockband, The Boys geheten (later The Big Apple Band). Ondanks veel interesse voor hun vroege demo’s kregen ze geen platencontract. Platenmaatschappijen haakten af zodra ze erachter kwamen dat de bandleden zwart waren; in die dagen werden zwarte artiesten niet geacht rockmuziek te spelen.

Onverschrokken gingen Edwards en Rodgers door. In 1977 werd Tony Thompson, voormalig drummer van Labelle en Extacy, Passion & Pain, gevraagd om deel uit te gaan maken van de band. Een tijdlang speelden ze als trio voornamelijk covers op kleine optredens. Tot enige tijd later Norma Jean Wright zangeres van de band werd. Zij zong vanaf dat moment op de demotapes en op alle nummers van het later dat jaar verschenen eerste album (simpelweg “Chic” geheten).

Het debuutalbum en de singles Dance Dance Dance en Everybody Dance werden onmiddellijk een succes en Chic trad op als kwartet tot februari 1978. Rodgers en Edwards dachten dat een tweede zangeres zowel visueel als geluidstechnisch beter zou zijn voor de liveoptredens en op suggestie van Wright werd haar vriendin Luci Martin in de vroege lente van 1978 lid van de band.

Meteen na de sessies voor hun debuutalbum werkte Chic aan Norma Jean Wrights eerste soloalbum. Dit werd uitgebracht in 1978 en het nummer Saturday werd een hit in de clubs. Het soloproject was bedoeld om naast haar Chicwerk te doen, maar contractproblemen (Wrights soloalbum was uitgebracht voor een ander platenlabel) noopten haar de band te verlaten.

Tegen het einde van 1978 bracht de band het album C’est CHIC uit, met daarop het nummer Le Freak. Dit nummer werd als single uitgebracht en was een enorm succes. Het haalde de eerste plaats in de Amerikaanse hitlijsten en er werden meer dan 6 miljoen exemplaren van verkocht.

Het daaropvolgende jaar bracht de groep het album Risqué uit en de single Good Times, een van de belangrijkste singles uit die tijd. Samples van het nummer werden onder meer gebruikt door Grandmaster Flash in “Adventures on the Wheels of Steel” en door deSugarhill Gang in hun single “Rapper’s Delight”, die de doorbraak van de hiphop betekende. Het nummer is later nog talloze malen gesampled door diverse hiphop- en danceacts.

Tegelijkertijd componeerden, arrangeerden en produceerden Edwards en Rodgers vele invloedrijke disco- en r&b-platen voor andere artiesten, onder meer Sister Sledge, Sheila and B. Devotion, Diana Ross en Debbie Harry. Meer over Chic lees je hier en hier.

Chic

Share Button

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.